2024-05-23 Odpowiedzialne zarządzanie drzewami i terenami zieleni w Gminie.

Mapa: PTTK, Jagielonska  6, KrakowZapraszamy na szkolenie: Odpowiedzialne zarządzanie drzewami i terenami zieleni w Gminie , które odbędzie się w dniu 2024-05-23 w godz. 10.00 - 15.00 hybrydowo czyli stacjonarnie 7(Kraków ul. Jagiellońska 6 A, IP) oraz online.

Prosimy o potwierdzenie uczestnictwa na karcie zgłoszeń w terminie do 20 maja 2024 r. Karta zgłoszeń wraz z informacją odnośnie ceny szkolenia do otrzymania drogą elektroniczną pod e-mailem: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. oraz tel/fax 12 422-19-83

 Adresaci: Pracownicy urzędów gmin, starostw powiatowych, urzędów marszałkowskich, urzędów wojewódzkich, samorządowych kolegiów odwoławczych, wojewódzcy konserwatorzy zabytków, spółdzielni mieszkaniowych, zarządcy nieruchomości, pracownicy spółek miejskich, przedsiębiorstw przesyłowych, jednostek drogowych, kolejowych, zarządcy wód,  pracownicy firm realizujących wycinki drzew oraz pielęgnację zieleni, pracownicy firm realizujących inwestycje budowlane (deweloperzy), osoby sporządzające inwentaryzacje zieleni, działające jako pełnomocnicy w postępowaniu przed organem, zarządcy wód, organizacje pozarządowe (stowarzyszenia i fundacje), itp.

Szkolenie skierowane jest przede wszystkim do osób, którym problem związany z zarządzaniem terenami zieleni nie jest obcy (mają doświadczenie w pracy z drzewami przede wszystkim w zakresie postępowań administracyjnych), ale mile widziane będą również osoby, które dopiero zaczynają przygodę z tymi zagadnieniami.

Cel szkolenia: Głównym celem szkolenia jest przedstawienie problemu zarządzania zielenią zgodnie z obowiązującymi przepisami i oczekiwaniami społecznymi. Omówione zostaną potrzeby skutecznego zarządzania zielenią oraz narzędzia ułatwiające takie zarządzanie. W trakcie szkolenia zostaną przedstawione zagadnienia dotyczące zarządzania zielenią wynikające nie tylko z rozdziału 4 ustawy o ochronie przyrody, ale także innych ustaw. Poruszone zostaną zagadnienia związane z pielęgnacją oraz ochroną zadrzewień, a także elementów przyrody związanych z drzewami i terenami zieleni, zarówno w odniesieniu do obszarów zurbanizowanych, jak i wiejskich. Zostaną wskazane także pojawiające się w rozstrzygnięciach administracyjnych błędy merytoryczne i proceduralne, będące powodem wnoszenia zażaleń, odwołań, skarg czy uniemożliwiających wykonanie otrzymanej decyzji. Korzyści z uczestnictwa w szkoleniu: poznanie i/lub utrwalenie informacji dotyczących zarządzania zielenią, w tym usuwania drzew (rozdział 4 ustawy o ochronie przyrody) w kontekście innych przepisów i orzeczeń sądowych (np. z zakresu form ochrony przyrody, kodeksu cywilnego, prowadzenia działalności gospodarczej, dróg publicznych), ochrony zadrzewień. Zapoznanie się z tak problematycznymi zagadnieniami jak terminy i zakres prowadzenia prac w obrębie drzew, kompensacja przyrodnicza, oględziny, dodatkowe zezwolenia, zgłoszenia, analiza rozwiązań alternatywnych. Omówione też zostaną przykładowe dobre praktyki związane z zarządzaniem zadrzewieniami. Zagadnienia zostaną omówione zarówno z punktu widzenia organu wydającego zezwolenia, jak i inwestora, którym często są organy administracji.

 Materiały szkoleniowe: omówione przepisy ze wskazaniem zagadnień problematycznych, omówione zagadnienia problematyczne związane z zarządzaniem zielenią, wykaz orzeczeń sądowych, przykładowe wzory rozstrzygnięć administracyjnych, wezwań, protokołów.

Program szkolenia: 

1. Zarządzanie zielenią.

a. Na czym polega zarządzanie zielenią? Dlaczego zielenią należy zarządzać? Czy zarządzanie zielenią to tylko kwestie usuwania drzew i wykonywania nowych nasadzeń? 

b. Kto zarządza zielenią? Podstawy prawne i zakres działania.

c. Jakie są narzędzia pozwalające na skuteczne zarządzanie zielenią?

d. Współpraca pomiędzy organami i różnymi jednostkami organizacyjnymi (budżetowymi, fundacjami, stowarzyszeniami).

e. Czy przepisy prawne regulują wszystko?

2. Funkcje drzew i obszarów biologicznie czynnych.

a. Dlaczego powinniśmy chronić drzewa?

b. Czym jest błękitno-zielona infrastruktura?

c. Dlaczego rozbetonowywanie miast jest koniecznością?

3. Czy zawsze należy usuwać drzewa?

a. Czy usunięcie drzew jest jedynym rozwiązaniem?

b. Czy zapewnienie bezpieczeństwa i umożliwienie realizacji inwestycji zawsze musi się wiązać z usunięciem drzew?

c. Jak typować drzewa do usunięcia?

d. Jakie są przesłanki do wydania zgody/odmowy usunięcia drzew?

e. Gdzie są granice organu wydającego zezwolenia na usunięcie drzew w zakresie zbierania i oceny materiału dowodowego?

f. Czy warto walczyć o istniejące drzewa?

g. Usuwanie drzew, a inne decyzje administracyjne.

4. Kompensacja przyrodnicza.

a. Czym jest kompensacja przyrodnicza? Jaki jest jej cel?

b. Kiedy się nakłada kompensację przyrodniczą?

c. Jak ustalać kompensację przyrodniczą w przypadku usuwania drzew?

d. Jakie są ograniczenia przy nakładaniu kompensacji przyrodniczej?

e. Czy można odmówić wykonania kompensacji przyrodniczej?

5. Usuwanie drzew jako postępowanie administracyjne – kluczowe zagadnienia.

a. Postępowania administracyjne, które regulują kwestie dot. usuwania drzew (zezwolenie na usunięcie drzew, ZRID, decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach)

b. Wszczęcie postępowania.

c. Ustalenie stron postępowania.

d. Ustalenie przedmiotu postępowania.

i. Wniosek/zgłoszenie

ii. Wizja terenowa

e. Materiał dowodowy

i. Czy wszystko jest dowodem w sprawie?

ii. Jak zebrać i właściwie rozpatrzeć materiał dowodowy?

iii. Jak ocenić ekspertyzę?

iv. Kto, komu i kiedy zleca wykonanie ekspertyzy?

v. Plany inwestycji.

f. Treść rozstrzygnięcia.

g. Terminy

i. proceduralne - wynikające z przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego;

ii. materialne - wynikające z przepisów prawa materialnego;

iii. „praktyczne” – kiedy najlepiej wykonywać pewne prace;

iv. zmiany terminów;

6. Usuwanie drzew w kontekście form ochrony przyrody.

a. Ochrona gatunkowa (w tym problem ptaków i gniazd).

b. Parki krajobrazowe i obszary chronionego krajobrazu.

c. Pomniki przyrody i użytki ekologiczne.

7. Dyskusja i pytania od uczestników szkolenia.

W trakcie szkolenia uczestnicy uzyskają odpowiedzi m.in. na następujące pytania:1. Jak zarządzać terenami zieleni? Kto nimi zarządza?

2. Dlaczego trzeba chronić drzewa?

3. Czy przepisy rozdziału 4 ustawy o ochronie przyrody reguluję wszystkie kwestie związane z zarządzaniem zielenią?

4. Jakie kompetencje posiadają organy wydające zezwolenia na usunięcie drzew?

5. W jaki sposób korzystać ze standardów i dobrych praktyk poruszających problem usuwania oraz pielęgnacji drzew?

6. Czym jest błękitno-zielona infrastruktura? Dlaczego tak ważne jest rozbetonowywanie miast?

7. Jakie obowiązki ma organ wydający zezwolenie na usunięcie drzew?

8. Czy każde drzewo da się/należy usunąć?

9. Czy drzewa w pasach drogowych zawsze zagrażają BRD?

10. Czy zapewnienie bezpieczeństwa i umożliwienie realizacji inwestycji zawsze musi się wiązać z usunięciem drzew?

11. Jak typować drzewa do usunięcia?

12. Czy warto walczyć o istniejące drzewa?

13. Jakie są przesłanki do wydania odmowy usunięcia drzew?

14. Czy zezwolenie na usunięcie drzew może być zastąpione innym?

15. Które zezwolenie uzyskiwanie podczas realizacji inwestycji jest najważniejsze?

16. Czy do „zamknięcia kwestii środowiska przyrodniczego” wystarczy tylko decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach?

17. Czy treść zezwolenia na usunięcie drzew musi być zbieżna z treścią innych zezwoleń?

18. Kto może występować z wnioskiem o usunięcie drzew?

19. Czy każdy ze współwłaścicieli musi wyrazić zgodę na usunięcie drzew?

20. Kto jest odpowiedzialny za kompensacje przyrodnicze?

21. Czym jest kompensacja przyrodnicza? Jaki jest jej cel?

22. Kiedy się nakłada kompensację przyrodniczą?

23. Jak ustalać kompensację przyrodniczą w przypadku usuwania drzew?

24. Jakie są ograniczenia przy nakładaniu kompensacji przyrodniczej?

25. Czy można odmówić wykonania kompensacji przyrodniczej?

26. Gdzie są granice organu wydającego zezwolenia na usunięcie drzew w zakresie zbierania i oceny materiału dowodowego?

27. Kogo obowiązuje zezwolenie na usunięcie drzew? Czy zezwolenie może być przeniesione na inny podmiot?

28. W jaki sposób wydać zezwolenie na usunięcie drzew, aby nie naruszyć innych przepisów, np. z zakresu form ochrony przyrody czy Kodeksu cywilnego?

29. Od kiedy obowiązują przepisy z zakresu form ochrony przyrody w kontekście usuwania drzew?

30. Dlaczego należy uwzględniać drzewa i tereny zieleni w planach miejscowych?

31. Jak prawidłowo dokonać analizy rozwiań alternatywnych dla przyczyny usunięcia drzewa?

32. Kiedy i w jakim zakresie należy wykonywać oględziny drzew wskazanych do usunięcia?

33. Czy organy odpowiedzialne za wydanie decyzji na usunięcie drzew mogą wypowiadać się w zakresie form ochrony przyrody, np. ochrony gatunkowej?

34. Jak usunąć drzewa z gniazdem?

35. Czy można usuwać drzewa na obszarach Natura 2000 i w parkach krajobrazowych?

36. Czy projekt decyzji na usunięcie drzew rosnących na terenie parku krajobrazowego/obszaru chronionego krajobrazu wymaga uzgodnienia?

37. Kto odpowiada za formy ochrony przyrody? Czy organ wydający zgodę na usunięcie drzew odpowiada też za formy ochrony przyrody? 

38. Co z tym okresem lęgowym?

39. Czy możliwe są zmiany decyzji na usunięcie drzew i w jakim zakresie?

40. Kiedy można usuwać drzewa bez zezwolenia?

41. Kiedy można odmówić wydania zezwolenia na usunięcie drzew?

42. Czy zezwolenie na usunięcie drzew może być przeniesione na inny podmiot?

43. Nasadzenia zastępcze - jak postąpić, jeśli właściciel sprzedał działkę?

44. Czy można przycinać gałęzie drzewa, które zacieniają mieszkanie?

45. Czy można wydać zezwolenie na usunięcie drzewa, na którym są gniazda gawronów?

46. Co powinno być pierwsze: pozwolenie na budowę czy zezwolenie na usunięcie drzew?

47. Czy usuwając drzewo na podstawie zgłoszenia będę mogła prowadzić działalność gospodarczą?

48. Jak dokonywać oględzin pod kątem stwierdzenia obecności gatunków chronionych?

49. Czy decyzja środowiskowa, pozwolenie na budowę lub zezwolenie na realizację inwestycji lub usunięcie drzew zwalnia z zakazów dotyczących form ochrony przyrody?

50. Czy można usuwać drzewa w parkach krajobrazowych?

51. Kiedy można usuwać drzewa?

52. Jaki powinien być stopień szczegółowości ekspertyz i kto powinien je wykonywać?

53. Kto powinien dokonywać oględzin drzew przeznaczonych do usunięcia?

 Szkolenie będzie przeprowadzone w formie hybrydowej czyli jednocześnie stacjonarnie i online. 

Uczestnik może wybrać formę uczestnictwa dogodną dla siebie.

Szkolenie stacjonarne: Kraków,  ul. Jagiellońska 6 A, I p. Przy czym jeśli nie uzbiera się ok. 8 osób na szkolenie stacjonarne to dla wszystkich będzie forma online.

 Szkolenie w formie webinarium – online. Uczestnicy biorą udział w szkoleniu online, widzą wykładowcę i prezentację oraz mają możliwość zadawania pytań bezpośrednio lub za pośrednictwem czatu. Każdy uczestnik po potwierdzeniu udziału dostanie na ok. 1-2 dni przed planowaną datą szkolenia link do udziału w seminarium szkoleniowym na platformie Zoom.

Wykładowca:

specjalista, posiada doświadczenie w zakresie stosowania przepisów związanych z ochroną terenów zieleni i zadrzewień, ochroną gatunkową, gatunków obcych inwazyjnych (przygotowanie projektów rozstrzygnięć administracyjnych w I i II instancji, udzielanie interpretacji prawnych) oraz bogatą praktykę jako dydaktyk.